måndag 17 augusti 2009

Masksöm

Masksömmarna är roliga att få ihop när man stickar blöjbyxor eller strumpor eller nåt annat man vill sy ihop "sömlöst" på något ställe.

Först lärde jag mig att klippa av garnet och sätta den på en nål, hålla båda stickorna med maskorna parallellt i vänster hand och sy in i maskorna växelvis från höger eller vänster på fram och bakstickan. Det går bra.

Senare lärde jag mig att göra det med stickorna istället, och det tycker jag att är mycket lättare! Håll dina båda stickor med maskor på parallellt i vänster hand, klipp av garnet till en lagom lång arbetstråd (beroende på hur många maskor som ska sys), och gör så här om du vill göra masksöm i slätstickning: *Gör en avig maska på första maskan på stickan närmst dig, dra genom garnet och låt maskan trilla av från vänsterstickan. Gör en rät maska på den andra maskan, dra genom garnet men låt maskan sitta kvar på vänsterstickan. Flytta upp till stickan som är längst från dig, och sticka första maskan där rätt, dra genom garnet och låt maskan glida av stickan. Sticka den andra maskan avig, dra genom garnet och låt maskan sitta kvar på vänsterstickan. Upprepa från *. Skulle inte den raden med masksöm ha samma masktäthet som din övriga stickning, så kan du nu pilla till den och dra rätt den innan du fäster tråden.

Kom-ihåg-ramsa:
1. Främre stickan: 1 avig av, 1 rät på
2. Bakre stickan: 1 rät av, 1 avig på

Jag lärde mig detta av Sandi i hennes blogg på Knitting Daily, här beskriver hon proceduren på engelska. Det finns en uppsjö av information och förklaringar av masksöm på internet, sök på "kitchener stitch" eller "grafting" på t.ex. knittinghelp.com eller youtube.com för filmer!